Pentru că tocmai a trecut Halloween-ul și am fost pentru o scurtă perioadă
în puterea spiritului sărbătorii, m-am gândit că ar fi bine să postez depre o
carte în temă. Cum Dracula e cam veche, Frankenstein încă n-am citi și
Lovecraft e și el pe masa de lectură, uitat printr-un folder ceva (că masa e
virtuală și se găsește la mine în computer, sfânt să-i fie numele), m-am gândit
la ceva apropiat și totuși mai puțin horror. Și așa m-am gândit la opera lui
Roger Zelazny.
A Night in the Lonesome October, prezintă povestea din ochii lui Snuff, un
cățel. Care, printre altele, este familliar-ul lui Jack the Reaper. Pentru cine
nu știe ce e ăla un familliar, ei bine, este vorba despre un demon minor, care
a fost legat în slujirea unei vrăjitoare sau spre a urma calea unui individ
care a făcut pact cu unul sau mai mulți diavoli. Chestiile astea, comform
tradiției, iau formă de animal și se găsesc cam pe orinde se găsește și Baba
Zanga cu ghiocu’. Sau aÈ™a
ar trebui. În cazul de față, motivul pentru care Snuff se găsește alături de stăpânul
său, în apropiere de Londra, este unul foarte bine definit.
Există un joc, despre care foarte
puțini știu. Se joacă în oricâți și se întâmplă întotdeauna la sfârșitul lunii
octombrie (mai exat de Halloween). Iar jocul este despre schimbare. A fost
jucat încă de la începuturile creației și va continua să fie jucat mult timp
după ce omenirea va fi aruncată în abisul uitării. Lucrurile merg cam în felul
următor, iar regulile jocului sunt aceleași întotdeauna.
La ceva timp, însă întodeauna în
octombrie, o poartă poate fi deschisă. Ea apare doar pentru o singură noapte,
cu ritualul de rigoare desigur. Și aici lucrurile devin interesante. Mai exact
există două echipe. Una care vrea să dechidă poarta și lumea se va schimba
complet în acest caz, pentru că dincolo de ea așteaptă vechii zei
lovecraftieni, care vor scufunda existența în întuneric și haos. Și bneînțeles, cealaltă care până acum a
reușit mereu. Cel puțin din vremurile imemoriale ale mizerei existențe umane.
Este vorba, desigur, despre cea care vrea să țină închisă poarta și pe toți cei
ar putea devasta realitatea actuală.
Iar jucatorii sunt de obicei
persoane cu extrem de mare putere sau influență, unele foarte celebre și care,
de fapt, sunt bine cunoscuți de către noi, numai că numele nu sunt date
niciodată, ci mai degrabă un pseudonim care ii definește foarte bine. Cum ar
fi, contele, care nu sufera lumina soarelui și are puterea a zece oameni, un
liliac ca familliar și este printre cele mai temute personaje ale lumii horror.
Bineînțeles că este vorba despre Dracula. Bunul doctor, care încearcă să
păcălească moartea, Marele Detectiv, care se hotărăște să părasească Londra
pentru această scurtă perioadă și să nu-l uitam pe Jack, pentru că el este
personajul cel mai pe larg descris. Oricare dintre aceștia (și mai sunt și
alții) poate fi, fie de o parte, fie de alta, iar meseria lui Snuff, pe lângă
cele clasice, de păzire a proprietăților lui Jack, este să afle cât mai multe
despre ei. Tot el trebuie să identifice locul porții și să încerce să-și
găsească cât mai mulți aliați, în primul rând printre cei ca el și apoi chiar
printre stăpâni.
Problema e că jocurile nu sunt
bine definite până în momentul deschiderii și oricare poate face orice până
atunci. Inclusiv să elimene jucătorii mai enervanți sau sa le fure obiectele
muncii. Iar datoria lui Snuff este să prevină orice atac la persoana stăpânului
său.
Cartea de față mi s-a părut
excelentă. E cam scurtă, ceea ce nu e obligatoriu rău. O recomad tutor celor
care vor să aibă de-a face cu minunata lume a personajelor horror văzute într-o
lumină mai puțin negativă și mai degrabă subliniind conturul unor ființe care
vor să păstreze lumea așa cum e, sau să schimbe, cu orice preț, acele lucruri
care ne fac să vrem să trăim în altă parte. Oriunde, dar nu aici.
Hai cu postu' nou. bre
ReplyDelete