Am menționat că în cadrul DC
Comics există mai multe, hm, să le zicem case de producție. Filere ar fi mai
exact, dar... uneori sunt destul de independente întru decizii manageriale
deci... ÃŽn fine.
Una dintre ele, probabil cea mai
importantă este Vertigo. De ce atât de importantă ? Pentru că e adresată unei
categorii de persone un pic mai mai inteligente. Dintre producțiile lor,
probabil cea mai importantă este seria Sandman, produsă de Neil Gaiman, primele
comic-uri care au câștigat vreodată un premiu pentru literatură. Cum aceste
premii, în mod normal, se dau doar pentru cărți, puterile ăle de sus, au ajuns
la concluzia că aceste benzi desenate nu pot fi încadrate în același loc cu
restu bazaconiilor cu eroi și bubuieli, deci, în ipocrizia lor, au propulsat
ideea de graphic novels. Adică-te, exact
aceași mărie cu aceași pălărie, pe care însă, au denumit-o pompos, sau diferit,
ca să se simtă bine semidoctul și s-o ardă mai cu moț decât copilul care
citește pe Batman. O mie de cuvinte de scârbă, dar să lăsăm discuția pe altă
dată. Oricum, ideea de bază, este că produsele Vertigo sunt adresate unui
public mature și mai orientat un pic în spațiu. Pentru că tragedia e
omniprezentă aici și prezentarea acțiunii te pune un pic pe gânduri. Personal
am avut parte de câteva titluri pe care le consider infinit mai bune decât
câteva dintre cărțile pe care le consider excelente. Deci merită. Nu știu dacă
tot ce au scris băieții, dar până acum tot ce am citit de la ei a fost bun. Dar
să revenim la fabulele noastre. Cu o prezentare a acțiunii, măcar așa,
oleacă....
O fost odată ca niciodată, pe
când se îngâna precambrianu’ cu cambiranu’ È™i se nășteau marile depozite carbonifere (oh, Divertis, ce erai tu
odată!)... toate regatele poveștilor din toate chestiile pe care le-am citit
vreodată. Oz, locațile din Frații Grimm, Legende Arturiene, miturile Japoneze,
O mie și una de nopți, jungla lui Mowgli și povești fermecate rusești. Fiecare
dintre acestea aveau un regat, sau mai multe. Condus de cine știm noi că ar
trebui de prin povești. Și cum își făceau ei de cap pe-acolo și o ardeau până
la adânci batrâneți că fericiți nu erau toți, la un moment dat apare un pericol
extraordinar din fața căruia până și cel mai puternic cavaler o cam lua la
stânga, în afara cortinei.
Amenințați de acest pericol, numit
până târziu Adversarul, deși dezvăluirea lui este... WOW, deci WOW, majoritatea
popoarelor din lumile de poveste, fac front comun, însă sunt zdrobite complet
de armatele de temut ale acestui nou imperiu, care asimileaza puteri și lumi
fără număr. În urma acestor evenimente, cu ajutorul tuturor vrăjitorilor,
ghicitoarelor, babelor ganța și ucenicilor retardați, se deschid portaluri
către singura lume care ar fi cam improbabil de cucerit. De ce ? Pentru că e
simpluță și cam lipsită de magie, destul de
retrasă și nu prea menționată în analele (scuzați expresia)
vrăjitorești. Ați ghicit, este vorba despre Pământ. Hăituiți de armatele Imperiului,
refugiații ajung p-aci, pe meleagurile tradiționale și se poziționează ei, fix
prin New York-ul anilor 80. Mai exact 1780. Unde se stabilesc într-o comunitate
numită Fabletown.
Dar lucrurile nu funționează doar
așa, pe sistemul, bine ai venit frate. Pentru că din fața marelui adversar,
n-au fugit doar băieții buni ci și o parte semnificativă a puterilor întuncate
și a tot ce era mai rău și mai fățarnic. Și cum lupu schimbă părul dar năravul... eh,
acum dacă întâlnește true love, l-o schimba și p-ăla, tipii mai cu cap, s-au
gândit la o soluție. Și anume un
contract pe care toate ființele care au de-a face cu Fabletown trebuie să-l
semneze. Odată numele tău pe hârtie, te supui, vrei nu vrei la socitatea
funcțională, sau tot ce e mai rău pe acolo te vânează ca pe șobolan. Și cum ai
în comunitate pe The Big Bad Wolf ca șerif, pe Frau Totenkinder (vrăjitoarea
cea rea din tot ce există, de la Hansel și Gretel la Rapunzel și Mica Sirenă) ca
șefa a magicienilor și Barbă Albastră, piratul, ca furnizor de bănet, bașca
Shere Khan și Dragonul Negru al Pustiului Cenușiu, ar fi mai bine să stai
cuminte și să te apuci de croitorie. Partea bună e, că odată semnat, contractul
îți iartă orice greseală din trecut, oricât de odioasă ar fi fost ea. Numai că
animozitățile încă există, iar conflictele nu vor ezita să apară. Iar
Adversarul nu a uitat de ei cu una cu două, pe lângă faptul că mai există
puteri nefaste prin diverse lumi, care vor și ele o bucată de plăcintă. Deci
cam despre asta e vorba. Cum se împacă personajele de poveste una cu alta și
mai ales cu societatea noastra, aia simplă, de oameni obesdați de Bianca
Dragușan și de Pepe. Sau cine o mai fi la modă, habar n-am.
Comic-ul de față, este primul meu
contact cu Vertigo și îl recomad tutoror celor a cărăr copilărie a fost plină
de povești. Aș recomanda Fables în principal celor care le cunosc, deși
povestea e bine structurată și poate fi înțeleasă destul de lejereanu și de aia
care n-au avut copilărie. Sau care au jucat Cantăr și Fifa.
E o chestie tare, trust me. Are
și spin-off-uri, pe care le recomand călduros. Până una-alta, zic eu că merită
mai mult decât majoritatea comic-urilor pe care le-am citit. LONG LIVE VERTIGO!
The Good
Posibiltatea de a revedea
poveștile cu alți ochi, dintr-o perspectivă matură și realist prezentată
Punctul de vedere al
personajelor, cu jusitificările lor asupra evenimentelor prezentate până acum.
Gradul de complexitate al
problemelor puse și încercarea de acomodare a unor ființe extraordinare în
împrejurări relativ obișnuite
The Bad
Nu-mi dă nimic prin cap la ora
asta.
E cu povești bre, ce, mai ești
copil, să crezi în zâne ?
No comments:
Post a Comment