Am privit cu scepticism acest
film prima oară când am auzit de el, pentru că, în depărtare s-a auzit, ca un
suav cântec de lebădă, oscar-bait. Văzusem de curând The Hurtlocker și după The
English Patient, îmi trecuse pofta de filme nominalizate la premii mondiale.
Adică, după, o nu, a murit un copil în război (culmea, nu ?) și ce bravi suntem
noi că îl răzbunăm și respectăm valorile americane și mai ales după filme
pentru bunica cu ce mișto era când te îndrăgosteai dar nașpa dom’le că ești
mărtitată, mi-a trecut. Nu de-alta, dar am depășit nivelu la vreo 12 anișori
când mă uitam la Marimar și la Sărmana Maria, obligat de circumstanțe și doar
cu un televizor mic ca sursă de entertaining. La insistența prietenilor mei hadevărați,
mi-am trecut peste mine și am zis, bine dom’le să vină cu sclavia, că n-am mai văzut, vorb-aia, dulcegării de când am
vorbit cu sufragetele. Culmea a fost că nu era cazul să mă agit și chiar am
rămas plăcut impresionat, ba mai mult, m-am și documentat oleacă despre
jucărie.
Filmul este
adaptat după cartea cu același nume, apărută în 1853, ca autobiografie a unui
oarecare Solomon Northup, negru născut liber în New York și răpit în Washinton
D.C. prin 1841, vândut ca sclav și eliberat după una dintre cele mai groaznice
aventuri ale unui afro-american din acea vreme. Cartea a servit ca o bună
confirmare a faptelor povestite în Coliba Unchiului Tom. apărută cu un an mai
devreme și care până atunci, nu se bucura de o popularitate prea mare. A fost
vândută în aproape 30 000 de copii, ceea ce pentru perioada respectivă a fost
considerată un bestseller. După războiul de secesiune, a fost pierdută și
redescoperită abia în 1960 de doi istorici din Louisiana și adaptată în
pelicula Solomon Northup’s Odyssey. Și apoi, în 2013 adaptată ca 12 Years a
Slave, despre care este și vorba.
Atmosfera este
excelentă, prezentând credibil Louisiana de dinaintea războiului civil, cu
bunele și mai ales cu relele societății de atunci. iar vestimentația pare atât
de apropiată de adevărul istoric încât te transpune lejer în epoca respectivă. Muzica excelentă și complet originală, în
special partea de vioară, aranjată special pentru acest film induc acel surplus
de sentiment, necesar pentru orice dramă care se respectă.
În cazul acesta
filmul nu este bun doar pentru că tratează subiectul sclaviei, fiind departe de
lacrimogen, însă având rezerva lui de momente emoționante. Surprinde extrem de
bine drama prin care trece Solomon și interacțiunea sa cu ceilalți, de om care
nu are ce căuta în asemenea mediu. Ramâne complet rațional, își analizează
condiția și încearcă să profite cât de mult poate de resursele sale naturale,
cel mai important talent al lui, recunoscut chiar și în cele mai aspre condiții
și de cei mai grobiani dintre oameni, acela de vilonist, păstrându-l întotdeauna
cu o centimă deasupra celorlalți.
Din păcate, cel
mai probabil se va trece peste valoare adevărată a filmului, punându-se accent
pe cât de nașpa e sa nu te naști liber, subiect destul de aiurea zic eu, mai
ales pentru vremurile respective, tratat de mine mai devreme într-un post
recent despre sclavie.
Mi se pare mult
mai rău de exemplu, faptul că niște oameni au răpit un om liber și l-au vândut
fără consecințe, mai mult, fapt complet real, pentru care nu au fost pedepsiți
niciodată, datorită unui artificiu al legii. Sau că gelozia te face să tai pe
față pe amanta lu barbatu-to chiar dacă săraca fată a fost mai mult sau mai
puțin violată de-a dreptul. Sau ignoranța crasă care te face să biciuiești
oameni fiindcă nu se mișcă toți la o eficiența imaginară pe care o fixezi tu,
fără nicio analiză anterioară sau bază reală. Sau cum îi ții treaz pe unii
nopți la rândul și apoi te plângi de viteza cu care se mișcă a doua zi să-ți
execute comenzile. Fără bici și fără justificări legitime, toate cele de mai
sus se întâmplă și azi, destul de des, oamenii fiind lejer puși “în lanțuri” de
necesitățile personale și de speranța banului pe care îl vor primi în urma
umilinței prin care trec zilnic, dar care întârzie să apară.
Toate cazuri
reale, care se întâmplă în mod clar în zilele noastre, când sclavia e
interpretată cu totul și cu totul diferit și justiția te scapă, în mare parte,
de stăpâni rai și haini care ți-ar fi pus pielea în băț doar ca să se distreze.
Din fericire, 12
Years a Slave, e mai degrabă un film despre oameni, decât un film despre
bulangeala omului alb și supușenia omului negru, forțat să-i facă pe plac. Ne
arată perspective interesante, în care natura celui de lângă este dată pe față
când are putere asupra ta, iar că această putere este oferită de societate, lege, circumstanțe
sau mediu, rămâne subisdiară fenomenului în sine. Se întâmplă lucruri
asemănătoare când puterea e dată în voia sorții și nu controlată de minți
competente și sensibile, când moralitatea încape pe mâna primului venit care o
definește după bunul său plac.
Aparent destul
de muți analiști consideră nivelul acestui film suficient de ridicat încât să
stea pe același podium cu alte filme dramatice epice ca Lista lui Schindler sau
Patimile lui Christos. Eu unul susțin că se poate situa pe un podium al lui,
stând independent în lumea filmului, sau cea a carții dacă e să ajungem la
sursa de bază.
The Good
- Atmosfera, Louisina anilor 1840 de dinainte de război.
- Acțiune clară și personaje bine definite și nivelul de adâncime emoțională acestora.
- Modul de prezentare și de desfășurare a biografiei unui om real.
- Acentul pus mai degrabă pe tragedia personajului decât pe conceptele sociale ale vremii.
The Bad
- Sclavia folosită ca motiv de premiere nejustificată și în acest caz, nenecesară.
- Cam lung.
- Nu prezintă punctul de vedere al familiei lui Solomon Northup.
No comments:
Post a Comment